Brixperience Centre
Nelissen Steenfabrieken werd opgericht in 1921. In 2014 nam de vierde generatie het bedrijf over. Carlos Jorissen, Joeri Gevers en Burt Nelissen hebben een ambitieus investeringsplan van 35 miljoen euro opgesteld. Met de opening van een state-of-the-art-kantoorgebouw waarbinnen zich een experimentele showroom vol met digitale snufjes bevindt, treedt Nelissen Steenfabrieken resoluut op het voorplan als dé voorloper in de baksteenbranche.
Samen sterk
“Innovatie, co-creatie én duurzaamheid. Dat zijn de drie pijlers van zowel het interieur als het exterieur van ons nieuwe hoofdkwartier”, klinkt het bij de drie CEO’s. “Een atrium volledig uitgevoerd in onze meermaals gelauwerde Dubio-steen, kunstige claustra’s en zelfs steenstrips gelijmd op een grote glaspartij: we tonen met dit gebouw dat alles kan met baksteen, zolang je met de juiste mensen samenwerkt. Daarom hechten we veel belang aan co-creatie.” Het nieuwe gebouw huisvest digitale experimenteerruimtes voor ontwerpers, een Experience room met een groot gebogen 180°-scherm en vergaderzalen die gereserveerd kunnen worden voor project- of andere besprekingen. “De vernieuwde site zal fungeren als facilitator voor creatievelingen die samen met ons de bouwsector op duurzame wijze vooruit willen helpen”, aldus de bestuurders.
De baksteen als kunstwerk
De nieuwe showroom bevat een museale route waarbij de bezoeker de baksteen als kunstobject ontdekt in zowel de echte als de virtuele realiteit. “We combineren de tastbare showroom, zoals iedereen ‘m kent, met de immer vooruitstrevende digitale wereld”, aldus de CEO’s. “De bezoekers worden ondergedompeld in een digitaal getinte customer experience journey. Aan de hand van een app doorlopen ze de showroom en kunnen ze hun favoriete stenen aanduiden, zowel in de app als op touchscreens. Die favorieten tonen we aan het einde van een bezoek in de Experience Room. Op een groot 180°-scherm wordt de steenselectie van de bezoeker toegepast op een typewoning naar keuze om het geheel zo aanschouwelijk mogelijk te maken. Eens op de parking zit alles in de mailbox van de bezoeker zodat hij thuis rustig zijn bezoek nog eens kan overlopen.”
Huzarenstukje
Om innovatie de boventoon te laten voeren in het ontwerp, stapten Architectengroep PSK en UAU Collectiv onmiddellijk af van het idee van een klassiek kantoorgebouw of een standaard showroom. Daardoor viel de keuze op een letterlijke opeenstapeling van volumes. Massimo Pignanelli, UAU Collectiv: “Geen doordeweekse opstapeling waarbij de volumes half in elkaar zitten en de vloer- en plafondplaat in elkaar overlopen, want dat is eigenlijk een instapeling. Wel drie letterlijk op elkaar gestapelde volumes. Een ingewikkelde en vernieuwende constructie.”
- Architect: UAU Collectiv, Architectengroep PSK
- Kiezeleg 458-460 - 3620 Lanaken
- Limburg